Támogasd gyermeked fejlődését!

Egyre több gyermeknél tapasztalhatók fejlődési elakadások, mint például későn induló beszéd, figyelemzavarok vagy mozgáskoordinációs problémák. Ezek gyakran a helytelen légzés, rágás-nyelés és testtartás következményei, amelyek hosszú távon befolyásolhatják az agyi és kognitív funkciókat.

A Szülő-Asszisztált Tréning célja, hogy a szülők olyan gyakorlatokat tanuljanak, amelyek otthon is segítik gyermekük fejlődését. Mivel a gyerekek jellemzően szüleik mintáját követik, fontos a szülők bevonása is, hiszen apró szokások nagy hatással lehetnek a gyermek fejlődésére. A program egy felmérő nappal indul, majd öt alkalommal tanítjuk be a gyakorlatokat, amelyek javítják a légzést, testtartást és a kognitív képességeket.

Miért fontos ez? A túlzott képernyőhasználat és mozgásszegény életmód hátráltatja a gyermekek fejlődését, míg a szülők aktív részvétele gyorsabb és tartósabb eredményeket hozhat.

Kérdésed van? Írj üzenetet, és szívesen segítek

Zsolt edzőként kicsit más szemmel járt nálunk, mint a szülők általában. Hozzájárulásával osztjuk meg gondolatait. Olvassatok

Nagy kalandba vágtunk családilag, olyanba, amiről szót érdemes ejteni, mert sokakat érinthet és/vagy néhányaknak segítség is lehet.
A Dsmile program, vagy más néven a Baracsy-módszer Baracsy Gabi saját, speciális, nagyon komplex logopédiai (és annál kicsit több) módszertana.
Az összetettsége miatt nehéz megfogni úgy, hogy röviden, de jól érthetően legyen bemutatva a lényege. (A végére majd beteszek egy podcast beszélgetést is Gabival.)
Először is, mélyen hiszek a prevencióban, így már Máté (4) születése előtt tudtam, hogy amikor eljön az ideje (óvodás kor), el fogunk menni egy úgynevezett “ráébresztő vizsgálatra”, függetlenül attól, hogy lesz e bármilyen tünete. Hozzáteszem, szó sincs róla, hogy ez a program kizárólag gyerekeknek szólna, sőt. És van egy trükk a rendszerben, hogy a kisgyerekekkel úgy foglalkoznak, hogy minden esetben a szülő(k)nek is tanítják be a gyakorlatokat, majd a szülők és a gyerekek közösen, minden nap gyakorolnak, játszanak, tréningeznek, fejlődnek, haladnak. Így ez nekünk is szól, nekünk játékos feladat, a gyerekeknek szórakoztató játék. Több legyet egy csapásra. Márpedig én és a feleségem tudtuk, hogy erősen érintettek vagyunk (selypítés, raccsolás, beszűkült állkapocs, fogak torlódása, fogszabályozás, szájlégzés, horkolás, hogy csak a legnyilvánvalóbbakat említsem).
Számomra a legmeggyőzőbb a módszerben, hogy nem csak izoláltan az orofaciális területtel foglalkozik, hanem minden esetben komplexen az egész testet vizsgálja és fejleszti. A testtartást vizsgálja (fotó dokumentációval), és javítja. Adott esetben a mozgató szervrendszer, így a mozgás részeként kezeli a nyelv-száj-arc területét.
Az én szakmai kíváncsiságomat ez azonnal felkeltette, mert az a kirakós – ami a szakmai tudásomat jelenti és azt a rendszert, amit használunk -, egy újabb elemmel tudja gazdagítani.
Azt tudjuk (mármint mi edzők), hogy ha a kinetikus lánc stabilitását vizsgáljuk és mondjuk lentről felfelé haladunk, akkor a talp-lábfej stabilitásának, megfelelő funkcióinak milyen kölcsönhatása van a lábujjak, boka, csípő, gerinc thoracális szakasza, váll mobilitására, illetve a térd, gerinc lumbális szakasza, lapocka, gerinc nyaki szakaszának stabilitására.
A nagy felismerés pedig ott jön, hogy ebbe a sorba milyen szervesen és logikusan illeszkedik a nyelv pozíciója, a száj és az arc izmai, ennek a területnek a megfelelő funkciói.
Ez is mérhető, vizsgálható? Edzhető? Fejleszthető? Javítható? Hogyan? Spoiler: Dsmile!
A mi munkánkba is beépíthető? Ez is hozzá tehet a sportolók teljesítményéhez? (Halkan megjegyzem, hogy az egyik sportolónknak, aki nem mellékesen minden idők legeredményesebb felnőtt férfi full contact karatésa, 1 éve eltört az állkapcsa, most vették ki a “vasat” az arcából…).
Ugyanígy a fejlesztő tornáknak is része lehet? Vagy az is? Mondjuk, amikor mondókáznak torna közben?
Egyébként is annyival közelebb áll hozzám (meg a természeteshez is), a mozgás közbeni bármiféle fejlesztés, mint a “hagyományos” logopédiai eljárás, ahol ülve frontálisan, esetleg tükörrel szemben gyakorolnak.
Ez csak egyetlen pici aspektusa a Baracsy-módszernek, és hosszasan lehetne még taglalni a mélységeit, kezdve ott, hogy olyan részletes, precíz, profi, írásosan is fotózva is dokumentált felmérésben volt részünk, amihez foghatóval még sehol sem találkoztunk korábban.
Itt pedig egy beszélgetést hallgathattok Lakatos Péterrel, és Gabival
error: Content is protected !!
Scroll to Top